Kreativní vouchery
Přečtěte si, jak postupovat při registraci v Celostátní galerii kreativců a podání žádosti o kreativní voucher.
K ČEMU SLOUŽÍ KREATIVNÍ VOUCHERY
Kreativní vouchery jsou nástrojem, který pomáhá řešit nedostatečnou provázanost mezi malými a středními podniky a kulturními a kreativními odvětvími. Kreativní řešení nebo zefektivnění prezentace, vzhledu i funkčnosti produktu, procesu nebo služby žadatele směrem k jeho klientům zvyšuje přidanou hodnotu produktů a služeb a přináší pozitivní dopady na podnikání týkající se např. oslovení nového segmentu klientů.
Jak fungují Kreativní vouchery
Ve třech jednoduchých krocích
-
Vyberte si kreativce
Vyberte si vhodného kreativce z Celostátní galerie kreativců, s nímž chcete navázat spolupráci.
-
Zažádejte o Voucher
Podejte žádost o Kreativní voucher v dotačním portálu Ministerstva kultury.
-
Realizujte projekt
V případě schválení žádosti o kreativní voucher Ministerstvem kultury realizujte projekt dle schváleného projektového záměru. Po úspěšné realizaci projektu dostanete vyplacenou dotaci.
Zobrazit podmínky žádosti o kreativní voucher
-
Seznamte se s podmínkami pro získání kreativního voucheru. Více informací, např. seznam povinných příloh žádosti, je uvedeno v textu dotační výzvy Kreativní vouchery III dostupné na tomto odkaze.
Oprávněný žadatel – malý a střední podnik (posuzuje se, jestli vykonává hospodářskou činnost, má méně než 250 zaměstnanců a roční obrat nepřesahuje 50 mil. EUR nebo bilanční suma roční rozvahy nepřesahuje 43 mil. EUR, zároveň se posuzuje i nezávislost, partnerství a propojenost podniku).
Jeden kreativní voucher může pokrýt max. 80 % z celkových způsobilých nákladů na projekt bez DPH, min. výše podpory může být 50 000 Kč bez DPH, max. výše podpory 150 000 Kč bez DPH, tzn. že alespoň 20 % z celkových způsobilých (uznatelných) nákladů ceny projektu bude muset pokrýt žadatel z vlastních zdrojů (případně i více, pokud bude cena projektu vyšší než 187 500 Kč bez DPH). Minimální celková hodnota projektu mezi žadatelem a poskytovatelem služby tedy musí být ve výši alespoň 62 500 Kč bez DPH, max. výše projektu není stanovena.
Forma podpory – ex post, tzn. následné proplacení výdajů, kdy příjemce předkládá žádost o proplacení až po dokončení realizace projektových aktivit spolu s doložením příslušných dokladů, prokazujících úhradu vynaložených výdajů.
Režim podpory – de minimis, tzn. celková výše podpory de minimis podle nařízení Komise (EU) č. 2023/2831, o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis, poskytnuté jednomu podniku nesmí za libovolná tři po sobě jdoucí jednoletá účetní období překročit částku 300.000 EUR.
Žadatel je oprávněn podat max. 1 žádost v jedné výzvě Kreativní vouchery III. Výjimkou jsou oblasti Film / video / televize a Herní průmysl, přečtěte si více v často kladených dotazech.
Žadatel nemůže být současně kreativcem (poskytovatelem služeb). Žadatel a kreativec (poskytovatel služeb) nemohou být vzájemně ve střetu zájmů.
Pro zachování rovnoměrné podpory při distribuci voucherů byla stanovena geografická a finanční vyváženost podle procentuálního váženého průměru počtu obyvatel a ekonomických subjektů v kraji. V případě, že v některém z krajů nebude vyčerpána alokovaná částka, bude o zbývající částku navýšena alokace v jiných krajích dle absorpční kapacity.
Výzva 464 Kreativní vouchery III - často kladené dotazy
-
Alokace pro prvožadatele je stanovena na max. 60 % celkové alokace výzvy. Zbývající prostředky ve výši min. 40 % celkové alokace budou rozděleny mezi opakující se žadatele.
Termínem “prvožadatel” myslíme všechny žadatele, jejichž projekty nebyly podpořeny v dosud realizovaných dotačních výzvách. Není to ten, kdo žádá poprvé, ale ten, kdo dosud žádný voucher nezískal. -
Nenaplňuje. Za MSP podle definice uvedené ve výzvě je považován subjekt pravidelně vykonávající hospodářskou činnost.
-
Ano. Žadatelem o dotaci mohou být malé a střední podniky (dále „MSP“) vymezené Doporučením Komise 2003/361/ES ze dne 6. 5. 2003 o definici mikropodniků, malých a středních podniků zveřejněném v Úředním věstníku EU L 124 dne 20. 5. 2003 se sídlem nebo zapsanou provozovnou na území České republiky a s prokazatelnou historií min. 3 měsíce před vyhlášením výzvy, tj. založené nejpozději 20. 9. 2024.
-
Ano. Za MSP je dle výše uvedeného Doporučení považován subjekt pravidelně vykonávající hospodářskou činnost (tj. prodej výrobků nebo služeb za danou cenu na trhu, čímž na daném trhu vytváří konkurenční prostředí), bez ohledu na právní formu (tzn. pokud splňuje podmínky, lze za něj kromě obchodních korporací považovat i OSVČ, spolek, nadaci či nadační fond, zájmové sdružení právnických osob a ústav, o.p.s. či jiné subjekty).
-
Každý právní subjekt (jedinečné IČO) může podat žádost.
-
Ne, dotaci lze použít na služby pouze jednoho kreativce. Povinnou přílohou žádosti je průzkum trhu, který musí splňovat následující požadavky:
- kdy byl průzkum trhu proveden (k žádosti o dotaci bude přiložena emailová komunikace dokladující oslovení minimálně tří kreativců s žádostí o zaslání cenové nabídky)
- kdo byl osloven (žadatel vyplní přílohu „posouzení nabídek“, v níž uvede údaje o oslovených a kreativcích, tzn. jméno, IČO/DIČ a kontaktní e-mail)
- k žádosti o dotaci budou doloženy minimálně 2 cenové nabídky od oslovených kreativců (v případě, že nabídku dodal pouze jeden kreativec, je nezbytné oslovit dalšího kreativce).
-
Nemusí. Vybraný kreativec však musí být v Celostátní galerii kreativců registrovaný v momentě podání žádosti.
-
Rozhoduje skutečnost, zda byl daný subjekt podpořený. Za žadatele podpořeného v předchozích výzvách MK Kreativní vouchery I, II a Tvorba audiovizuálních děl se považuje subjekt, kterému bylo vystaveno Rozhodnutí o poskytnutí dotace, a to i v případě, že z realizace projektu z jakýchkoliv důvodů odstoupil a dotaci nevyčerpal.
-
Ne, žádosti bude možné začít vypracovávat až v momentě spuštění příjmu žádostí, tj. 3. 3. 2025 od 12:00 hod, popř. 10. 3. 2025 od 12:00 hod. Manuál pro zpracování žádosti bude zveřejněn na webu Ministerstva kultury na začátku února 2025.
-
Lze podat buď 1 žádost na aktivity v této oblasti: | Architektura / interiérový design / design nábytku/ průmyslový a produktový design / módní design/ světelný design | Design služeb | UX design | Fotografie | Grafický design / branding | Hudba / zvuk | Informační a komunikační technologie | Kulturní dědictví | Marketingové strategie | On-line marketing | Práce s texty | Řemesla | Webdesign
Nebo lze podat 1 až 3 žádosti na aktivity v této oblasti: Film / video / televize
Nebo lze podat 1 až 3 žádosti na aktivity v této oblasti: Herní průmysl
Není možné navyšovat maximální počet žádostí kombinací limitů pro jednotlivé oblasti. -
V žádost je potřeba vybrat jednu převažující oblast, ale kreativec může poskytnout doplňkové služby i z jiné oblasti.
-
Ne, vyhlášení speciální výzvy Kreativní vouchery pro oblast audiovize tento rok MK neplánuje.
-
Ano, mohou.
-
Ano, mohou.
-
Není to možné. “Žadatelem o dotaci mohou být malé a střední podniky (dále „MSP“) vymezené Doporučením Komise 2003/361/ES ze dne 6. 5. 2003 o definici mikropodniků, malých a středních podniků zveřejněném v Úředním věstníku EU L 124 dne 20. 5. 2003 se sídlem nebo zapsanou provozovnou na území České republiky a s prokazatelnou historií min. 3 měsíce před vyhlášením výzvy, tj. od 20. 12. 2024. Provozovna je identifikována „Identifikačním číslem provozovny“, které se zapisuje do Rejstříku živnostenského podnikání.”
-
Povinné přílohy k žádosti najdete na tomto odkaze
-
Výstupem nemusí být hotové filmové dílo. V této kategorii lze podat žádost i na dílčí způsobilé aktivity (kreativní služby) související s touto kategorií (scénář, střih, režie, apod.).
-
Dotace je určena na společný tvůrčí proces žadatele a poskytovatele služeb (kreativce), jenž je založený na součinnosti obou stran. Způsobilými náklady je tvorba loga. Náklady na výrobu nápisu nejsou součástí kreativní služby, proto jsou považovány za nezpůsobilé.
-
Ano, je to možné. Pokud byla smlouva podepsána oběma smluvními stranami v roce 2024, je nutné ve smlouvě explicitně uvést termín v roce 2025, kdy bude plnění zahájeno. Tento termín bude poté dnem zahájení realizace projektu. Nejzazší termín pro provedení průzkumu trhu není stanovený, ale v době podání žádosti již musí být zrealizovaný, jelikož přílohou žádosti musí být již uzavřená smlouva s poskytovatelem služby.